Can Yaman'dan Türk dizi sektörühakkında çarpıcı açıklama
Can Yaman, Türkiye dizi sektöründeki zorlu çalışma şartlarını ve tekelleşme sorunlarını eleştirdi. İspanyol Mia Revista Dergisi'ne konuşan Yaman, Türkiye'de setlerde 17 saat mola verilmeden çalışıldığını söyledi.
Can Yaman, İspanyol Mía Revista Dergisi'ne verdiği bir röportajda karşılaştığı zorlukları ve baskıları anlattı. Mia Revista Dergisi'nin internet sayfasında çıkan haberde Yaman, yeterli mola vermeden günde 12 saati aşan çalışma saatlerinin, fiziksel ve duygusal sağlığını etkilediğini anlattı. Can Yaman’a göre bu istismarcı uygulamalar sadece oyuncuları değil, teknisyenleri ve eğlence sektöründeki diğer profesyonelleri de etkiliyor. Yaman’a göre, düzenleme eksikliği ve misilleme korkusu, iş yerinde istismarı çok az kişinin kınamaya cesaret edebildiği bir gerçeklik haline getirmiştir.
17 SAAT ÇALIŞTIRIYORLAR
“17 ila 18 saat arasında, bazen neredeyse hiç uyumadan çalışıyoruz” diyor oyuncu röportajda. Sistemin ne kadar bıçak sırtı bir konumda olduğunu ise şu sözlerle anlatıyor: “Türkiye'de aynı anda faaliyet gösteren o kadar çok kanal var ki rekabet çok şiddetli. Bir şey üç bölümde tutmazsa kovuyorlar” dedi.
İNSAN HAKLARINA AYKIRI
Can Yaman, insan haklarına aykırı bir dizi sisteminin ülkede sürdüğü görüşünde; “Bir rekabet psikolojisi var. Ve Türkiye'de hâlâ Avrupa hakları yok, günde en fazla 10 saat çalışmak zorunda olan insan hakları yok.” Can Yaman’ın yayına girmeyi bekleyen iki dizisi var: Bunlardan ilki Şubat 2025'te gösterime girecek. Bir de yayın tarihi henüz kesinleşmemiş olan Sandokan dizisi var.
İSTENMEYEN ADAM OLABİLİR
Can Yaman’ın sözlerinin bundan böyle Türkiye’de sektörde iş yapmasının önünü kapatacağı yorumları yapılıyor. Dizi sektörünün “istenmeyen adamı” olabileceği belirtiliyor. Peki, Can Yaman haksız mı?
TEKEL TARTIŞMALARI
En son Rekabet Kurulu’nun sektörde tekel oluşumları olduğu yönündeki soruşturması Yaman’ın sözlerini doğrular nitelikte. Ekranda dizilerin belli yapım şirketlerinin tekelinde olması, büyük eleştiri konusu oluyor. Keza oyuncu seçiminde de bir “Cast Ajansı Tekeli”nden söz ediliyor. Reklam gelirleri düşük, enflasyon yüksek, tüketim yok. Böyle olunca reklamveren de dizilere reklam konusunda mesafeli. Oyuncu ücretlerinde uçurumlar var. “Star” isimler dizisi tutsa da tutmasa da kapıyı milyon liralardan açıyor. Yan rollere ise düşük ücretler verilerek hâlâ diziler “star isimler” üzerine kuruluyor. Dizi süreleri dünya standartlarının çok üstünde. Nedeni, düşük reklam gelirleri. Kısacası Can Yaman’ın sözleri, Türkiye’deki dizi sektörünün büyük sorunlar yumağı içinde olduğunu gösteriyor.