Sertap Erener’in birinciliğiyle ülkemiz için yeni bir döneme giren Eurovision sürecinde, son 10 yılın en kötü sonucunu elde eden Türkiye, hayal kırıklığı yaşadı. Gelişmeleri yakından takip eden Medya Takip Merkezi (MTM), 2005’ten günümüze kadar olan tüm yarışmaları mercek altına aldı. Araştırma, ilginç tespitleri ortaya koydu. İşte, detayları…
Bu yıl Almanya’nın Düsseldorf kentinde 56’ncısı düzenlenen Eurovision Şarkı Yarışması, yarı final heyecanıyla start verdi. Türkiye’yi Yüksek Sadakat grubunun temsil ettiği yarışmada, henüz yarı final aşamasında elenmemiz ise hüsran yarattı. Bu gelişmeyle gözler, Eurovision’da ülkemizi geçmişte temsil eden sanatçılara çevrildi. “Ülkemizi hangi sanatçılar temsil etmeli, yarışma şarkısı hangi dilde söylenmeli, grubun popülaritesi Eurovision sonucuna etki eder.
mi?” gibi sorular yanıtlarını ararken, MTM Medya Takip Merkezi, 2005 yılından bugüne, Eurovision’un medya yansımalarını masaya yatırdı.
Ulusal gazete ve eklerinde yayınlanan her haberi tek tek inceleyen MTM analistleri, detaylı bir rapor hazırladı.
Medyanın kaynak alındığı rapor, Eurovision gerçeğiyle ilgili önemli ipuçları verdi. Rapora göre, basının yarışmaya ilgisi, sanatçının kişisel başarısı kadar popülaritesiyle de doğru orantılı olarak gerçekleşti. Bu kural, 2009 yılında sadece Hadise tarafından bozuldu.
Araştırma sonucuna göre; 2005’ten bu yana, ulusal gazete ve eklerinde Eurovision ile ilgili toplam 10 bin 761 haber/yazı kamuoyunun ilgisine sunuldu. Yıllara göre dağılımlar incelendiğinde, en fazla yansıma 2.957 haberle,
Hadise’nin katıldığı 2009 yılında oldu.
Araştırmanın dikkat çeken detaylarından bir diğeri ise, yarışmanın popülaritesinin hep sanatçılardan daha yüksek olmasıydı. Bu kuralı da yine 2009 yılında ülkemizi temsil eden Hadise bozdu. Yarışmadan dördüncülük ile dönen
Hadise, popülaritede Eurovision’u solladı.
İşte, günümüzden geriye doğru baktığımızda, Eurovision ve temsilcilerinin medya karnesi!
2011 yılı: Yüksek Sadakat’le yüksekten düştük…
Bu yıl Eurovision’un yarı finalinde elenerek hayal kırıklığı yaratan Yüksek Sadakat grubu, sene başından bugüne basında 506 haber/yazı ile yansıma buldu. Aynı süre içerisinde yarışmanın kendisi ise 715 haberde yer aldı.
2010 yılı: Manga başarıya imza attı ama ya popülarite?
2004 yılında çıkardığı albümle dikkatleri üzerine çeken Manga grubu, 2010 yılında Eurovision temsilciliğini almasıyla basının yakın markajına girdi. Türkiye’ye ikincilik getiren grup, yıl boyunca 1.294 haberle yansıma buldu.
Grup her ne kadar, 2009 yılına oranla daha başarılı bir sonuç getirmiş olsa da, 2009 yılında Hadise’nin yakaladığı ilginin yarısına bile ulaşamadı. Basının, yarışmaya gösterdiği ilgide ise 2009 yılına oranla yüzde 38 düşüş yaşandı.
2009 yılı: Medyada “Hadise” yaşandı…
MTM’nin araştırma sonuçlarına göre; 2009 yılı hem Eurovision’un hem de “Düm Tek Tek” bestesiyle dördüncü olan Hadise’nin yılı oldu. Türkiye’de pek tanınan bir isim olmayan Hadise, ülkemizi temsil etmeye hak kazandıktan sonra basının yakın takibine girdi. Sanatçı hakkında yapılan haber sayısı 2009 yılında 700 kat artış göstererek, 2.957’ye çıktı. Sanatçıya olan yoğun ilgiden Eurovision da nasibini aldı. Yarışma basında 2.991 haber ile yansıma buldu.
Medyanın 2005’ten bu yana, en fazla 2009 yılında gerçekleşen yarışmaya yer vermesi, Eurovison’a olan ilginin sanatçının popülerliği ile doğru orantılı olduğunun da göstergeleri arasında kayda geçti.
2008 yılı: Mor ve Ötesi’nden yedincilik…
Ülkemizin 2008 yılı temsilcisi olan Mor ve Ötesi, yeniden Türkçe bir beste ile yarıştı ve yedincilik ile geri döndü.
Basının gruba ilgisi, önceki yıllara oranla üç kat artış gösterdi. Mor ve Ötesi, 2008 yılında 1.089 haber ile gazete ve dergilerde yer buldu. Önceki yıla oranla durağan bir grafik çizen yarışma ise toplam 1.554 habere konu oldu.
2007 yılı: Kenan Doğulu’dan melez beste…
Türkçe ve İngilizce sözlerden oluşan “Shake it up, şekerim” adlı şarkı 2007 yılında Kenan Doğulu’nun başarılarına bir yenisini ekledi. Yarışmada dördüncülük kazanarak basında 1.867 haberle yansıma bulan sanatçı, Eurovision’un adından da sıkça söz ettirdi. Başarılı sanatçı yarışma sonrasında popülaritesini korumaya devam ederken, 2008’den günümüze kadar sanatçıyla ilgili toplam 4.278 haber yapıldı.
2006 yılı: Sibel Tüzün’le “Superstar” macerası…
2005’te yaşanan hayal kırıklığının ardından TRT bu kez Sibel Tüzün’ü seçti. Yarışmaya katıldığı 2006 yılında popülaritesi hızla yükselen Sibel Tüzün, yıl içerisinde 888 habere konu olarak, önceki yıla oranla reytingini sekiz kat artırdı. “Superstar” isimli İngilizce şarkıyla ülkemizi 11. sıraya taşıyan Tüzün, yarışmanın popülaritesini de yaklaşık iki buçuk katına çıkardı. 2006 yılında Eurovision basında 1.267 haber ile yer buldu.
2005 yılı: Eurovision’un en sönük geçtiği yıl…
Athena ve Sertab Erener’de “sipariş beste” yöntemini kullanan TRT, 2005 yılında yeni bir model denedi; “oylama yöntemi”. Oylama sonucu ülkemizi Gülseren ve Şaman grubu “Rimi Rimi Ley” adlı parçayla temsil etti. Gülseren’in,
Türkiye’nin popüler sanatçılarından biri olmaması, Eurovision’a ilginin de düşük olmasına neden oldu. Sanatçı, yarışmaya katıldığı yıl ulusal gazete ve eklerinde 166 haber ile yansıma buldu. 2005 yılında sadece sanatçıya değil,
Eurovision’a da ilgi düşüktü. Yarışma, yıl toplamında 501 haber/yazıya konu olabildi. Yarışmada 13. olan Gülseren, Türk basını tarafından çabuk unutuldu. Yarışmanın hemen ardından bugüne, sanatçı ile ilgili yayınlanan haber sayısı
ise sadece 32 oldu.